Inici  /  Noticies   /  “Les obreres del tèxtil. Una majoria invisible”, un nou recurs educatiu

“Les obreres del tèxtil. Una majoria invisible”, un nou recurs educatiu

El Museu del Ter ha produït un nou vídeo, concebut com a recurs educatiu, sobre les obreres del tèxtil. Durant moltes dècades la mà d’obra majoritària de les fàbriques, i sens dubte unes protagonistes oblidades i que no han rebut el reconeixement merescut. Des del Museu del Ter fa anys que promovem la recerca i la divulgació del paper de les dones en el desenvolupament de la indústria tèxtil del Ter i aquest nou recurs se suma a altres iniciatives en els àmbits de l’educació i la divulgació.

“Les obreres del tèxtil. Una majoria invisible”, pretén precisament difondre la importància del treball femení a les fàbriques tèxtils. De poc més de 10 minuts de durada, el vídeo explica com i amb quines condicions laborals les treballadores van esdevenir la mà d’obra majoritària de les fàbriques tèxtils. El vídeo no fa únicament una mirada al passat i també planteja algunes qüestions que continuen sent (per desgràcia) actuals, com la bretxa salarial, la doble jornada o l’emancipació de les dones.

L’objectiu d’aquest material audiovisual és principalment educatiu i ha estat pensat especialment per alumnes de secundària. Tot i així, no hi ha dubte que es tracta d’una temàtica d’actualitat i entenem que de gran interès per al conjunt de la societat, i per tant, pensem que el seu interès és molt més ampli.
Des del Museu del Ter estem compromesos amb l’educació, i l’acció educativa que desenvolupem intentem que sigui dinàmica i variada. Des de fa un temps, i la pandèmia de la COVID-19 ho ha accelerat, hem apostat per les tecnologies digitals per apropar i fer accessibles el màxim possible els nostres continguts. “Les obreres del tèxtil. Una majoria invisible” és el quart vídeo d’una sèrie de propostes educatives en format audiovisual que podeu consultar al nostre canal de youtube.

El vídeo amplia l’oferta educativa que té a les obreres com a protagonistes, ja que des de fa alguns cursos el Museu del Ter també proposa el taller “Una majoria invisible. Les dones a la fàbrica”. Una activitat de 75 min de durada, pensada per fer “in situ” al Museu del Ter i que a través de les explicacions dels educadors, d’audiovisuals que formen part de les exposicions permanents del Museu del Ter i un joc de rol, pretén explicar i fer reflexionar sobre les condicions laborals i de vida de les dones.

Les obreres del tèxtil, estudiades i reivindicades des del Museu del Ter

Durant els darrers anys als museus a poc a poc hem anat prenent consciència de la necessitat de visibilitzar les dones en les col·leccions i, sobretot, en els relats. Amb la voluntat de revertir el menysteniment del seu paper històric i reivindicar-les com a part legítima del patrimoni i la memòria col·lectiva ja fa anys que al Museu del Ter posem les dones del tèxtil en el centre d’atenció. La recerca ha estat la base per reivindicar-ne la memòria. Fruit d’aquesta atenció i treball, disposem ara, per exemple, d’una bona col·lecció de fotografia històrica de les dones del tèxtil al Ter, i del testimoni de desenes de dones que van treballar en aquelles fàbriques.

Aquest llarg treball de recerca es va incorporant al discurs del Museu i a diversos projectes educatius i de divulgació. Hem de destacar la producció de l’espectacle teatral “Bates blaves” l’any 2016, la producció de l’exposició temporal “Xinxes, puces i fabricantes. Les treballadores del tèxtil al Ter”, de l’any 2018, la ampliació de la presència de les dones a l’exposició permanent amb un nou espai l’any 2019, o el bateig de la Plaça on es troba el museu amb el nom de Plaça de les Dones del Ter, entre altres. En l’àmbit audiovisual “Les obreres del tèxtil. Una majoria invisible”, s’afegeix a d’altres documents audiovisuals que també han posat les dones al centre de la nostra atenció: “Camins de dones”, “Voltreganeses” o els testimonis de les obreres i el seu record d’algunes de les màquines amb les que van treballar tants i tants anys i que van ser protagonistes de l’exposició “Xinxes puces i fabricantes” en són alguns exemples. Els podeu veure a l’apartat “Les dones del Ter” al nostre canal de youtube.

Però no es tracta només de fer visibles les dones en els continguts dels museus, tot i que sigui un pas en la bona direcció. Cal incorporar també la mirada de les dones sobre el món i des del Museu també estem treballant en aquesta línia. La visita crítica al “Museu del Ter amb ulls de dona”, és un bon exercici de reflexió, crítica i enfocament de les nostres exposicions permanents tenint en compte la conjuntura del gènere. Com hauria estat aquesta exposició si les dones haguessin escrit la història en la mateixa mesura que els homes? Potser la maternitat hi apareixeria com un element central, la violència estructural contra les dones no seria invisible, etc.

En tot cas, des del Museu del Ter hi continuem treballant tot i que som plenament conscients que el camí és llarg i que ens queda molta feina per fer.

Fitxa tècnica
Actriu: Sílvia Dotti
So directe: Xarly Oliver
Guió: Pere Casas Trabal
Realització: Espai Vital
Càmera i edició: Xef Vila
El vídeo ha rebut el suport de la Diputació de Barcelona

COMENTARIIS

• 29 juny, 2021
    reply

Manuel Domínguez

Moltes felicitats pel vídeo, realment és extraordinari, tant pel contingut com per la forma. Som grans seguidors de les vostres propostes (exposicions permanent i temporals, visita a la Colònia Rusiñol, etc). Fem difusió per l’Hospitalet. Gràcies per la vostra feina.
    Natalia Piernas i Manuel Domínguez
    Centre d’Estudis de l’Hospitalet