Inici  /  Novetats   /  Manlleuencs a Mauthausen. Un deute pendent amb la memòria

Manlleuencs a Mauthausen. Un deute pendent amb la memòria

Descarrega’t aquí el PDF de l’avançament de la publicació “Manlleuencs a Mauthausen”

El 5 de maig de 2020 es compleix el 75è aniversari de l’alliberament del camp de concentració nazi de Mauthausen. Fou un infern a la terra, concebut per a l’eliminació física de milers de persones a les que no es reconeixia cap dret humà. Entre elles hi havia bona part dels republicans espanyols capturats per l’exèrcit alemany, no reconeguts pel règim franquista i etiquetats com a apàtrides, i entre aquests, nou manlleuencs dels quals només van sobreviure dos.

Al Museu del Ter vam prendre consciència del desconeixement de la història d’aquestes nou persones per l’exposició que l’any 2018 vam dedicar als represaliats i represaliades pel franquisme a Manlleu. Pere Bonal, un d’aquests nou manlleuencs, fou un dels protagonistes d’aquella exposició comissariada per les historiadores Imma Domènech i Assumpta Tort. Finalitzada aquella exposició, amb l’Assumpta i l’Imma vam iniciar la recerca per aprofundir més en la memòria perduda d’aquests nou manlleuencs, dels que a tot estirar en podíem dir noms i cognoms sostrets de llistes en aquells moments encara oficioses, gràcies a l’esforç d’entitats i investigadors particulars.

L’objectiu d’aquest treball ha estat resoldre el deute pendent amb la memòria. S’havia programat ubicar un recordatori físic en un espai simbòlic de la ciutat el mateix 5 de maig, publicar el treball de recerca i altres activitats paral·leles que no hem pogut realitzar en aquests moments

Els rigors del confinament a causa del Covid-19 han impedit completar aspectes importants de la recerca a temps. Creiem, però, que no podíem deixar passar aquesta data simbòlica i per això volem tenir igualment un record als nou manlleuencs deportats a Mauthausen, amb una “placa virtual” a totes les xarxes socials de l’Ajuntament de Manlleu el dia 5 de maig i amb un avançament de la publicació del treball de recerca en el que destaca el mapa amb l’itinerari d’aquests nou manlleuencs des de l’inici de l’exili fins a Mauthausen. Una publicació que esperem que aviat podrem presentar completa.

COMENTARIIS

reply

Gràcies per la tasca que feu. Cal preservar la memòria d’ aquestes atrocitats i que no es repeteixin mai més. Molta força Imma i Assumpta!

Antoni Anglada Arisa

Enhorabona per la feina i la iniciativa que heu tingut d’una part amagada de la història dels ciutadans manlleuencs.
    Moltes gracies

Montse Piella

Gràcies per la recerca,no podem oblidar tot el que varen passar,mentres ho recordem sempre els mentindrem vius