Inici  /  Noticies   /  NOVA PUBLISHERS (NEW YORK) PUBLICA UN LLIBRE AMB UN CAPÍTOL SOBRE ELS EFECTES DE LA URBANITZACIÓ EN ELS MACROINVERTEBRATS DE DIVERSOS RIUS DE CATALUNYA ELABORAT PEL CENTRE D’ESTUDIS DELS RIUS MEDITERRANIS DEL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER.

El llibre fa una anàlisi dels reptes i oportunitats que implica la urbanització creixent del planeta a partir de diferents aspectes com són les malalties derivades de l’estil de vida, la dispersió de contaminats atmosfèrics o els efectes sobre la biodiversitat, entre d’altres, tractats per científics de prestigi d’arreu del planeta, per exemple, de Sud Àfrica, la Xina i els EUA. L’editor d’aquest nou llibre de Nova Science Publishers, Inc. (New York) és Luca N. Wagner. Es pot adquirir a través del seu web www.novapublishers.com.
El capítol titulat “Effects of urbanization on aquatic macroinvertebrates in Mediterranean streams”, escrit en format d’article, examina com les alteracions físiques i químiques derivades de l’agricultura, els abocaments d’aigües residuals i la urbanització afecten les comunitats de macroinvertebrats en vuit rius d’Osona (Riera Major, la Tuta, riu Gurri, riu Ges, riera de Cussons, riera de Talamanca, riera de Sorreigs i el Meder) i dos de la Costa Brava (riera de Rubiés, del Port de la Selva, i riera de Tossa, de Tossa de Mar).
Als rius urbans, la canalització, els sobreeixidors d’aigües residuals i la manca de vegetació de ribera fan que les concentracions de nutrients a l’aigua siguin molt elevades i empobreixin l’hàbitat fluvial, de manera que la riquesa de macroinvertebrats es redueix fins a un 90%. Les extraccions d’aigua fan que els rius temporals puguin esdevenir intermitents en alguns trams. Les entrades d’aigües residuals, per contra, garanteixen aigua superficial tot l’any però les concentracions elevades de clor i nutrients també redueixen de manera significativa la riquesa de macroinvertebrats, fins i tot poden eliminar-ne totes les espècies. En el cas de la riera de Tossa de Mar, l’entrada indirecta d’aigua regenerada limita la presència de les espècies de macroinvertebrats més sensibles però la pèrdua de riquesa no és significativa i, d’altra banda, es redueixen els efectes de la sobreexplotació d’aigua a la conca. L’agricultura sovint implica un enriquiment en nutrients dels ecosistemes fluvials, degradació de l’hàbitat fluvial i de la vegetació de ribera i, en conseqüència, també de la riquesa de macroinvertebrats.
Aquests resultats indiquen que els problemes ecològics derivats de la urbanització poden ser contrarestats amb estratègies de gestió desenvolupades per millorar la biodiversitat i el funcionament dels rius a zones urbanes.