Inici  /  Noticies   /  PAISATGES CAPTURATS (1896-1907). EL LLEGAT FOTOGRÀFIC DE FRANCESC RIEROLA I MASFERRER

La mostra és l’acte principal, de tot un seguit d’activitats programades per aquest 2008 per commemorar els cent anys de la mort de Francesc Rierola i Masferrer i de l’edició del seu Dietari, i té com a objectiu donar a conèixer un dels vessants desconeguts de la seva obra, la de fotògraf. A partir de la donació del fons fotogràfic de la família Rierola i Riera, el Museu Industrial del Ter ha produït la mostra amb la col·laboració de Caixa Manlleu, Fundició Dúctil Benito i la Diputació de Barcelona, on es podrà veure una part significativa d’aquest fons de 1641 plaques de vidre, conservat per la seva família durant més de 100 anys.

Francesc Rierola va fer fotografies entre 1896 i 1907, i el resultat és un fons d’un gran valor documental i històric sobre la comarca d’Osona, però també del conjunt del país. A banda d’això, Rierola fou un bon coneixedor dels procediments químics de la tècnica fotogràfica i dels conceptes bàsics de la composició, la qual cosa fa que al gran valor documental de les fotografies hi puguem afegir un important valor artístic.

En els temes tractats en la seva obra fotogràfica cal distingir dues etapes marcades per la seva residència. La primera, de 1896 a 1898, correspon als anys de Barcelona i fotografia els seus espais preferits: el port, la Ciutadella, Monjuïc, les platges, etc. És també quan fa alguns viatges i excursions: Montserrat, el Pirineu, el Berguedà, Mallorca… En aquest període inicial les imatges d’Osona corresponen a la casa familiar, la Rierola de Manlleu, la família, els paisatges propers, camins, el Ter i les fàbriques, les masies del voltant, etc.

La segona etapa abasta des de l’arribada a Vic el 1898, per treballar com a secretari de l’ajuntament, fins a la seva mort el gener de 1908. Aquí el seu espai vital ja ha canviat, i aprofita les poques estones lliures que li deixa la seva feina i fa passejos pel voltant de la ciutat resseguint el Meder i el Gurri, acompanyat pels seus dos fills Josep i Ramon. En aquest període el seu testimoni gràfic el fa únic: les imatges de masies, pobles de la Plana, rius, rieres, torrents, ermites, esglésies, etc. ens mostren un patrimoni cultural i natural en molts casos irreconeixible avui en dia.

La mostra, gratuïta, es podrà veure del 17 de maig fins al 26 d’octubre de dimarts a divendres de 10 a 13h i de 16 a 19h i els dissabtes, diumenges i festius de 10 a 14h.

Francesc Rierola, “Sobre la fotografia artística”

“…Distribuir la llum d’un paisatge podrà semblar impossible, i és molt senzill. Com se logra?… Deixant fer la llum mateixa… Arribat lo moment l’obra de la llum s’ha de collir a son hora…. En resum manera de compondre és … l’hora. Cada paisatge té la seva…”