Inici  /  Noticies   /  Presentem el documental “Antoni Pous i Argila, 1932-1976”, escriptor, poeta, traductor i activista cultural manlleuenc

L’any 2016, amb motiu de la commemoració de la prematura mort d’Antoni Pous i Argila als 44 anys d’edat, un grup d’institucions culturals d’Osona entre les que hi havia la Biblioteca Municipal de Manlleu BBVA, l’Ateneu de Manlleu, la Universitat de Vic, la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la UVic, Fem UVic-UCC Territori, el Patronat d’Estudis Osonencs, l’Institut Antoni Pous i Argila, el Departament de Cultura i el Museu del Ter vam dedicar un conjunt d’activitats a la divulgació de la seva vida i obra. Entre aquestes activitats es van realitzar una jornada especialitzada i una exposició al Museu del Ter amb el títol “Antoni Pous, de Manlleu al món”.

Un cop finalitzats els actes de reconeixement a l’Antoni Pous ens vam adonar de la necessitat de comptar amb un material de divulgació sobre el personatge. Per això hem convertit els materials recollits amb motiu de l’exposició en un documental per explicar breument la biografia i trajectòria de l’Antoni Pous. És a dir, un document pensat per a qui desconegui l’Antoni Pous i la seva obra i s’hi vulgui apropar. Amb el guió d’en Ramon Farrés, la col•laboració de la família Pous i la biblioteca de Manlleu, amb els testimonis entrevistats per l’audiovisual de l’exposició (Ricard Torrents, Ramon Cotrina, Pius Morera i Jordi Sarrate) i la realització final d’en Xef Vila hem produït el documental: “Antoni Pous, 1932-1976”.

Breu biografia

Antoni Pous i Argila (Manlleu, 1932 ¬– Barcelona, 1976) va ser un personatge polièdric: sacerdot, poeta, pedagog, traductor, activista cultural… La seva trajectòria vital coincideix de ple amb el difícil període de recuperació de la llengua i la cultura catalanes, amb les quals es va comprometre sense reserves des dels anys de formació al Seminari de Vic fins a la seva etapa final a Tübingen i Zuric, passant per les estades a Sant Hipòlit de Voltregà, Roma i Igualada. Mort prematurament als 44 anys, ens ha deixat tanmateix una breu però intensa obra poètica, unes traduccions pioneres d’alguns escriptors clau de la tradició germànica moderna i innumerables iniciatives en favor de la dignificació i la difusió del català i la literatura escrita en aquesta llengua, els fruits de les quals encara perviuen.

Aquí podeu veure el documental