Inici  /  Noticies   /  VINE A VISITAR L’EXPOSICIÓ “EL MÓN DE LES PAPALLONES”

VINE A VISITAR L’EXPOSICIÓ “EL MÓN DE LES PAPALLONES”

Fins el proper 8 de gener teniu temps de visitar l’exposició “El món de les papellones”. Una col·lecció de més de 2.500 insectes de Catalunya i d’arreu del món, entre papallones, aràcnids, escarabats i altres espècies espectaculars. L’entrada a l’exposició és gratuïta. Aprofiteu aquesta última setmana!

L’autor de la mostra en Joan Condal, és naturalista i col·leccionista i porta tres dècades dedicat a recollir materials i coneixements voltant per cercar exemplars de papallones. L’exposició posa de manifest no només la diversitat biològica de les papallones, sinó també la seva bellesa estètica, com a obra d’art de la natura. Els colors i les formes de les seves ales, el vol, i el misteri de la metamorfosi, han convertit la papallona en l’insecte més admirat.

A l’exposició es pot veure una gran col·lecció de 2500 insectes de Catalunya i d’arreu del món, on també hi destaquen aràcnids, escarabats i altres espècies tan espectaculars com els insectes Pal de Malàisia, els més llargs del món. La mostra s’acompanya de fotografies de detalls de les ales així com del seu procés de creixement.

Ta i com explica l’autor de la mostra les papallones són el tercer grup d’insectes més nombrós darrera dels escarabats (300.000 especies) i del grup d’abelles i formigues. Necessiten per viure un habitat humit i temperatures altes, i la seva mitjana de vida és de 15 dies amb un pes de menys d’un gram. Són insectes de 4 ales, les femelles solen posar de 300 a 400 ous però en casos extrems poden arribar a ser entre 1500 a 3000 ous encara que els estudis realitzats mostren que al final només reeixiran 2, quan s’excedeix d’aquest nombre solen haver plagues i al revés quan disminueix es quan es posa l’espècie en perill d’extinció. Si es tanquen en una gàbia gairebé totes les erugues es converteixen en papallones, però la gran quantitat de depredadors sobretot ocells impedeixen la proliferació.

Altres curiositats d’aquests insectes és que tot i pesar menys d’un gram hi ha una espècie capaç de recórrer 3000 Km entre el Canada i Mèxic. Es freqüent que les papallones es camuflin adaptant els seus colors amb els de l’entorn més immediat com els verds de les fulles, les tonalitats grises dels troncs dels arbres o les vermelloses en terrenys vermells. Hi ha papallones de diverses mides la més gran és la Attacus atlas que pot arribar a fer més de 25 cms.

Es calcula que arreu del món n’hi ha més de 150.000 espècies diferents. La gran majoria són insectes nocturns. A Catalunya, per exemple, només 200 espècies gosen volar durant el dia. Les papallones també són un excel·lent indicador de la salut dels ecosistemes, ja que abunden sobretot a les zones més ben conservades, lluny de l’amenaça dels incendis, els insecticides i la pol·lució.

Entrada gratuïta a l’exposició.
Fins al 8 de gener, de dimarts a divendres de 10h a 13h i de 16h a 19h. Dissabtes, diumenges i festius de 10h a 14h.