Inici  /  Noticies   /  VISITA GUIADA ALS REFUGIS I AERÒDROM DE MANLLEU

VISITA GUIADA ALS REFUGIS I AERÒDROM DE MANLLEU

El proper dissabte 31 de maig a les 12 del migdia es farà una visita als refugis i a l’aeròdrom de Manlleu, amb motiu de l’exposició Catalunya Bombardejada, que es pot veure al Museu del Ter fins al 15 de juny. La visita anirà a càrrec dels autors del llibre: “Els camps d’aviació a Osona durant la Guerra Civil”, Miquel Erra i Martí Erra. Amb ells farem un recorregut per aquests espais, la majoria desapareguts, però que podrem recordar on eren. Dels 8 refugis que s’han pogut comptabilitzar, en resten 3, que visitarem, i en la mesura que sigui possible s’intentarà accedir.

Els refugis antiaeris a Manlleu

Arran dels primers bombardejos a Catalunya es va veure la necessitat de prendre mesures. Amb anterioritat, propostes com la d’un conseller de l’Ajuntament de Manlleu d’instal•lar un reductor de sirena al cim del campanar per avisar la població d’un possible atac aeri no havien semblat necessàries. Però les primeres bombes van fer canviar d’opinió. El dia 12 de maig de 1938 es va constituir la Junta de Defensa Passiva Local i es va acordar la construcció d’una sèrie de refugis antiaeris seguint les directrius marcades per la Junta de Defensa de Catalunya. Diversos factors, com la falta d’homes que dugessin a terme les obres, ja que havien estat mobilitzats, van fer que moltes d’aquestes no es completessin.
És el cas, per exemple, del refugi que s’havia de construir a la plaça de la Llibertat (actual plaça Fra Bernadí). S’havia projectat com una galeria subterrània de dimensions considerables a la zona sud de la plaça, però tot i que les obres havien començat el mes d’octubre de 1938, el dia 20 de gener era només una gran rasa de dos metres de fondària i tres metres d’amplada. Així, els manlleuencs van haver de buscar refugi a diversos llocs, mai dissenyats per suportar un atac aeri, com per exemple el soterrani de la plaça, sota les escales, on hi havia els compressors que permetien regar els jardins i fer funcionar la font. Espais com aquest, imaginats com a segurs per a la població, de seguida van quedar plens, i molta gent va haver d’amagar-se on podia.

L’aeròdrom de Manlleu

El mes de setembre de 1938 havien finalitzat les obres de construcció del camp d’aviació de Manlleu, situat al pla de l’Estudiant i al pla del Mas ( on actualment hi ha el polígon industrial de la Coromina). Informes de l’Estado Mayor del Aire detallen que fins al dia 8 d’octubre de l’any 1938 no tenien constància de cap tipus d’activitat. És a partir del dia 13 de novembre quan detecten “unos 5 o 6 aparatos caza, continuamente”.
Al voltant del camp d’aviació es van construir vuit refugis, la majoria elementals, a excepció del que estava situat just davant de la casa del Mas, on s’allotjaven els militars de l’aviació i que era la seu del comandament aeri del camp. Aquest refugi era un gran passadís subterrani d’uns 40 metres de llargada i 6 metres de profunditat. A banda d’aquest, avui encara se’n conserven dos: el refugi de la Coma i el refugi de les Roques d’en Cases.

ACTIVITAT: visita als refugis i a l’aeròdrom de Manlleu
Dia: 31 de maig
Punt de trobada: Centre Cívic Frederica Montseny
Preu: gratuïta

PROPERES ACTIVITATS

Dissabte 7 de juny de 2014 a les 18.30h i 20.30h a Can Puget: Teatre: “Subterrànies. Sobreviure entre bombes”
Preu entrada: Entrada general: 5€ Entrada reduïda 3€: nens menors de 14 – jubilats i aturats.
Lloc: Sala d’exposicions de Can Puget. (Baixada de la Fidela, 1-3)
Aforament limitat
Venda anticipada al Museu del Ter

Dijous 12 de juny a les 20h: Conferència a càrrec d’Imma Domènech i Assumpta Tort. “El final de la guerra civil i la repressió franquista a Manlleu”.
Acte d’homenatge a les víctimes dels bombardejos de Manlleu amb Jordi Palou-Loverdos, Director del Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya.
Lloc: Museu del Ter
Gratuïta