Inici  /  Noticies   /  11a Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic 2021

11a Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic 2021

CONSULTA AQUÍ TOTA LA PROGRAMACIÓ DE LA MOSTRA

L’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial, de la Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals de la Generalitat de Catalunya, en estreta col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, organitza l’11a Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic. La Mostra, des de fa unes edicions, té caràcter multiseu, i combina filmacions amateurs antigues amb documentals i pel·lícules de ficció actuals, sempre amb el denominador comú de ser, d’una manera o altra, testimonis de formes de vida que es donen en la nostra societat. Alhora, la mostra també pretén il·lustrar com en les últimes dècades l’audiovisual ha penetrat en l’etnografia i vol posar de relleu com la recerca etnològica s’ha servit de l’audiovisual per documentar i explicar allò que ha investigat.

En l’edició d’enguany, la temàtica seleccionada és “La mirada de gènere” i és que la història l’expliquen els vencedors, i la societat els homes. Aquestes han estat dues màximes aplicables fins fa ben poc a les ciències socials i a tots els mitjans de comunicació o interpretació. Per sort, però sobretot gràcies a l’esforç de moltes dones implicades, aquest panorama va canviant a poc a poc. També passa al cinema etnogràfic, on cada cop més s’escolten les veus de les dones, els seus testimonis, i on progressivament va guanyant terreny una nova mirada que supera el paradigma patriarcal.

La Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic 2021 vol fer d’aparador d’aquesta mirada de gènere, i per això ha programat quaranta-dues sessions a vint-i-una poblacions d’arreu del territori: a Cervera, Torroella de Montgrí, Esterri d’Àneu, Mas de Barberans, el Cogul, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, el Vendrell, Igualada, Sant Feliu de Guíxols, Barcelona, Valls, Palamós, Areny de Noguera, Vila-rodona, Sant Joan de les Abadesses, Móra la Nova, Ripoll, Manlleu, Folgueroles i Roda de Ter.

11a Mostra de Cinema Etnogràfic – Museu del Ter

El Museu del Ter coordina, per novè any consecutiu, la programació de la Mostra a les comarques d’Osona i el Ripollès i és que la Mostra de Cinema Etnogràfic té una clara voluntat territorial, per això es fa conjuntament amb altres entitats i les sessions es realitzen en diferents localitats d’aquestes comarques. Aquest any es faran 10 sessions en 7 poblacions diferents: Manlleu (3 sessions); Ripoll (2 sessions); Torelló; Folgueroles; Taradell; Vic i Roda de Ter.

Entre aquestes sessions hi ha documentals i filmacions actuals, casos de les sessions celebrades a Ripoll, Folgueroles, Vic i Manlleu, mentre que també hi ha 5 sessions que serviran per visualitzar i incentivar la recuperació d’antigues filmacions amb un clar interès etnogràfic (2 sessions de Manlleu, Torelló, Taradell i Roda de Ter). En conjunt, una iniciativa per donar a conèixer i posar en valor el nostre patrimoni etnogràfic audiovisual.
Programa de la 11a Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic organitzada des del Museu del Ter:

CONSULTA AQUÍ TOTA LA PROGRAMACIÓ DE LA MOSTRA