Inici  /  Novetats   /  130 anys de cooperativisme al berguedà (1881-2011) nova publicació en línia

130 anys de cooperativisme al berguedà (1881-2011) nova publicació en línia

Una edició de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central i el Museu del Ter en el marc del projecte “El fil de la cooperació”

La publicació és el producte dels treball de recerca desenvolupat per l’historiador Berguedà Daniel Raya Crespi.

Disponible en línia i en obert al web del Museu del Ter.

De la mà de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central ens allunyem puntualment del Ter i anem cap a l’altre riu, el Llobregat, riu germà del Ter pel passat industrial compartit. Ho fem amb un treball sobre la història del cooperativisme al Berguedà, de Daniel Raya Crespi. Podeu consultar aquesta nova publicació en línia i en obert al web del Museu del Ter.

En aquest treball l’historiador Berguedà Daniel Raya Crespi analitza la trajectòria del cooperativisme al Berguedà i com aquesta interacciona amb el moviment cooperativista català des de finals del segle XIX fins a la democràcia. Comença amb les primeres experiències cooperativistes a Gironella i repassa els diferent moments històrics i les característiques del moviment en cada època, destacant el punt àlgid de la Segona República. La continuïtat del moviment des de finals del XIX fins a l’actualitat en demostra la seva resiliència i capacitat d’adaptació a diferents contextos polítics i socials assumint un rol més modest en situacions menys favorables i un paper més actiu quan els temps eren més propicis. Com a novetat aquest treball dedica una atenció especial al paper de les dones en el marc del moviment cooperativista al Berguedà.

Es tracta d’una coedició entre el Museu del Ter i l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central en el marc del projecte “El fil de la cooperació” impulsat per l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central amb la col·laboració del Museu del Ter. Aquest és el segon treball publicat en aquesta línia. El primer fou la recerca i publicació “La història del cooperativisme a la Catalunya Central, un estat de la qüestió i reptes de futur” dels historiadors osonencs Gerard Vallejo i Joan Torrents, també disponible en línia i en obert al web del Museu del Ter.

130 de cooperativisme al Berguedà (1881-2011) es va presentar el 16 de març a l’Espai Santa Eulàlia de Gironella en el marc de la jornada ‘Berguedà Cooperatiu: passat, present i futur de l’Economia social i solidària a la comarca’. L’acte també va comptar amb la inauguració de l’exposició ‘Passat, present i futur del cooperativisme i l’ESS al Berguedà’.